Sunday 4 January 2015

Umrah 2014

Salam sayang buat pengunjung blog ini.  Catatan perjalanan untuk mengerjakan umrah buakanlah niat untuk riak dan takbur.  Catatan ini hanya untuk memberikan sedikit panduan yang boleh memudahkan rakan -rakan untuk mengerjakan umrah.  Bagi saya umrah adalah wajib seperti sembahyang 5 waktu, semua orang Islam wajib laksanakan bagi melengkapkan rukun Islam yang lima tu.
Hati saya terpaut sangat-sangat ingin mengerjkan umrah apabila membaca buku Travelog Haji Mengubah Sempadan Iman, tulisan Muhd Kamil Ibrahim.  Banyak perkara perlu diambil tahu dalam buku tersebut contoh persiapan sebelum pergi contoh:solat taubat, banyakkan berdoa agar sihat kita di sana, berdoa agar kita dapat rakan sebilik yang baik, mutawif yang baik.  Walaupun nampak remeh tapi itu mempengaruhi ibadat kita di sana.  Hadir kursus sebelum mengerjakan umrah adalah satu perkara yang sangat penting.  Dari situlah saya baru tahu mengapa kita perlu mengerjakan umrah dan haji.
Menunggu .... berdebar pun ada.

Menjadi tetamu Allah memang menjadi impian semua umat Islam.  Saya pasti kita akan dijemput Allah untuk ke sana.  Mungkin yang belum pergi tu belum masanya.
Masjis Nabi di Madinah
 Ketenangan dapat dirasai bila berada dipintu pagar lagi.  Kalu dah masuk ke dalam masjid saya rasa tak nak keluar.  Sahabat yang saya temui di Madinah kata kita kena seimbangkan.... ingat badan kita perlu rehat dan makan.

1 comment:

  1. Doakan kami yang lain juga agar dapat sampai ke sana

    ReplyDelete