Wednesday 9 March 2016

Asam pedas

 Salam sayang semua... pagi -pagi ni kak liza nak tunjuk asam pedas ikan mayong.  Kak liza dibesarkan di Johor emak dan abah berasal dari Terengganu.  Sejak abah meninggal tinggallah emas kat Johor keseorangan.  Kami adik beradi ada balik tapi jarang-jarang.  Antara lauk kegemaran kami sekeluarga asam pedas.  kalu kat kampung senanglah nak cari ikan sembilang ker... ikan daun baharu ker.  Tapi tan tanjong Malim ni ikan air tawar jelah kot yang sesuai.
Ikan yang kak liza guna ikan Mayong.  Masyaallah susuah sungguh nak hilangkan hanyir ikan ni.  Sunggu kalu nak masak asam pedas gunalah ikan alin.  Ikan ni berana tanah.






Untuk resepini kak Liza rujuk blog mat gebu.
BAHAN-BAHANNYA :-)
3ketul  ikan, kerat dan cuci bersih, toskan
1 biji tomato, belah 4
5 biji kacang bendi
2 kuntum bunga kantan, belah 2 setiap satu
1 genggam daun kesom
1 cawan jus asam jawa
2 senduk nasi cili kisar
Air secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN KISAR :-)
6 biji bawang merah
 2 ulas bawang putih
 1 inci kunyit hidup
 1/2 inci halia
 Sedikit hirisan lengkuas

CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisarhalus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan terbit minyak, guna api sederhana dan kacau selalu. Tuang air secukupnya, kacau rata dan biar mendidih.
  2. Masukkan ikan dan bunga kantan. Kacau perlahan dan tambah jus asam jawa. Masuk daun kesom, kacang bendi dan perasakan dengan garam dan sedikit gula. Kacau perlahan2 dan biar mendidih hingga kacang bendi lembut. Akhir sekali masukkan tomato, rasa dan jika ok boleh matikan api. Biar tomato lembut sendiri dalam kuah asam pedas. Hidangkan..

No comments:

Post a Comment