Wednesday 13 July 2016

dah sembahyang ke belum



Salam sayang ....semenjak  semester bermula kakliza rasa malas nak mengapdete blog.  Gambar masak-masak yang ada pun kak liza malas nak upload.
Hari ni rasa nak tulis pasal sembahyang.  tulisanni hanya peringatan diri dan untuk cucu yang baca blog ni.  Kakliza tertanya-tanya ada segelintir dari kita sentiasa ingat program tv,  duduk depan tv on time.  Sanggup tinggalkan kerja lain nak tengok siri tv kegemaran.  Cerita belum mula dah ada depan tv.  Mengapa ada yang sanggup untuk bersedia mengadap tv dari mengadap tuhan.  Bagi kakliza tv tu penghibur... boleh tengok kalu ada luang masa.  Sambil tengok tv boleh lipat kain, siang ikan bilis, gosok baju, baca buku pun boleh.  Tulah istimewanyer perempuan, tiga kerja dalam satu masa: tengok tv ..membebel dan lipat kain.  Rasanyer berkisah juga nak menegur sebab yang buat macamni bukan yang berumur 5atau 6 tahun.  Yang terlibat ni berumur 50 dan 60 tahun.  Tak tegur rasa bersalah nak tegur rasa malu sebab yang buat ni bergelar hajjah dah.  Mabrur ker haji mereka? insyaallah.  Sepatutnyer pukul 7 dah siap mandi dan bersedia untuk solat maghrib, bukan mengadap tv  Cerita di tv habis pukul 8mlm... dah lari dah waktu mghrib tu.  Masatulah berkejar nak mandi dan solat ... dah tak pasal kena jamak waktu maghrib dan isyak sebab habis solat maghrib terus jer masuk isyak.  Memang kita yang perempuan ni tak payah pergi masjid tapi solat tepat waktunyer adalah lebih baik.
Kalu kita ada uban yang mula tumbuh dengan segarnya di kepala adalah lebih baik kiranyer kita bangun awal solat sunat dan berdoa.  Masanilah kita boleh buat sebab anak-anak dah besar logiknyer mereka dah tak mengangis untuk minta susu dan tukar lampin.  Cuma yang penting susun tidurtu bagi cantik dan tak mengantuk untuk bertahajjud.  Mungkin ada antara kita yang tak boleh kurang tidurnyer jadi tukar waktu tidur ... mungkin pukul 10pm kita dah kena tidur.  Pukul 5 am dah boleh bangun dan solat 2 rakaat.  Sempat derdoa dan berwirid sebelum subuh.  Kita takboleh bangun pukul 5am jika tidur pukul  2am.. tv lagi.. tv tak salah sebab aderjer siaran ulangan.  Yang penting kita susun jadual kita nak tv ker nak solat tepat waktu.

No comments:

Post a Comment