Sunday 18 February 2024

Bila Rasa Diri Dipinggirkan

    Entah mengapa tiba-tiba hati rasa hiba, geng - geng perempuan bawak makanan letak kat aras 1.  Mengapa mereka tak ajak aku potluck yer.  Cuba tenagkan hati ini dengan pelbagai cara ,  mungkin mereka buat kejutan untuk aku kot.. hihi ..  tapi sampai sudah tak panggil pun.. Bila aku sudah kenyang baru baca wassap geng geng  ajak makan.  Umm  kecewa pun ada dah bersisa baru ajak makan.  Bukan sombong nak makan sisa sisa yang tak habis tu, tapi rasa malu jugak ada bila ada potlak.. tapi tak ajak.  

Tidak jatuh dosa jika tidak mahu berkongsi makanan dengan orang lain .  Bukan ke berkongsi makanan merupakan sunnah nabi yang menggalakkan keteguhan silaturrahim. kadang -kadang rasa hairan pandai letak macam macam hadis dalam wassap tapi praktikal tu hilang atau tak sedar yang mana perbuatan mereka telah mengecilkan hati pihak lain. 

Mereka semua tak ajak aku join program mereka mungkin (petikan dari )


1. Mereka Iri pada mu

Terkadang yang membuat orang lain tak menyukai kita bukan karena kita melakukan keburukan pada mereka. Justru mereka tidak menyukai kita karena rasa iri, entah rasa iri karena kelebihan, prestasi atau kesuksesan. Rasa iri membuat orang merasa tersaingi dan menyimpan benci pada orang lain.

2. Suka pamer

Mungkin kamu memiliki kebiasaan pamer, mungkin niat kamu bukan bermaksud sombong. Tapi kebiasaan kamu yang pamer akan membuat orang lain merasa tidak nyaman berada di dekat kamu. Ini salah satu hal yang bisa menimbulkan rasa iri orang pada kita.

Seorang lelaki juga pernah bertanya kepada Nabi SAW, "Perbuatan apa yang terbaik dalam Islam?" Nabi SAW menjawab, "Kamu memberi makanan kepada orang lain." Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Maha Suci Allah moga tulisan ini jadi tauladan.

Buat kuih kecik kecik... boleh kongsi ramai orang


No comments:

Post a Comment