Tuesday 16 February 2016

Roti Gemuk.. Roti Besar

Kalu kena dengan resepinyer sedap ajer.
Hai...
Roti besar ni menjadi kegemaran kawan - kawan saya.  Mereka sering makan dengan kari atau cicah dengan air kopi.  Teknik membuatnyer sangat mudah tak perlu tunggu naik dua kali.  Saya hanya memukul adunan sehingga berkilat, membentuk dan tunggu naik kemudian bakar.  Mungkin suatu hari nanti saya tunjuk step by step pula.  Ramai kata nak meroti tapi takut keras dan tak jadi.

 Membuat roti sangat mudah dan happy jika kita tau teknik yang betul... banyak kat blog yang tunjuk caranyer.. saya suka dengan blog kak Azlita dia tunjuk dengan detail.  Ada lagi blog yang tunjuk detail ... saya suka .  Resepi yang saya tunjukkan di bawah adalah resepi yang saya gunakan untuk jualan.
Kepada kawan -kawan nak merasa roti saya cubalah.
 Resepi : buku home btead
1 kgTepung Roti
180g gula halus
12g garam
100g whipping cream
150g telur
300g air sejuk
10g soft pro (bread softner)
15g yis
120g Butter
Cara
Masukkan semua bahan – putar sehingga menjadi doh yang tidak koyak apabila ditarik.
Bentukkan tunggu sehing 2 jam- bakar

No comments:

Post a Comment